Kampinoski Park Narodowy, czyli Karpaty pod Warszawą

Dwa tygodnie z rzędu próbowałem uciec z Warszawy w Karpaty. 
Najpierw na cel obrałem Beskid Sądecki, który jednak przegrał z chwilowym załamaniem mojego zdrowia. Dzisiaj wracać miałem z Tatr - w tym przypadku to ja przegrałem z załamaniem pogody. Postanowiłem mimo wszystko nie dawać za wygraną. Potrzeba ucieczki w Karpaty była silniejsza niż cokolwiek, wszak gór mi mało i trzeba mi więcej!
Na szczęście z pomocą przyszedł mi niewielki rezerwat w Kampinoskim Parku Narodowym. Właściwie trzy rezerwaty - choć ich nazwy wskazywać mogą na konotacje górskie, szczęśliwie znajdują się piętnastokrotnie bliżej mojego miejsca zamieszkania niż pierwotne, ale chwilowo nieosiągalne wspomniane powyżej cele.
Zapraszam Was na nieco nostalgiczny, biało-czarny spacer do rezerwatów Karpaty, Zamczysko i Roztoka, znajdujących się w Kampinoskim Parku Narodowym.













Kampinoski Park Narodowy jest wyjątkowy. To jedyny park narodowy w Europie i jeden z dwóch na świecie, który położony jest tak blisko aglomeracji miejskiej. W Polsce jest też drugim pod względem wielkości. Powołany został w 1959 roku aby chronić Puszczę przed zgubnym wpływem wdzierającej się do niej cywilizacji. Jest też jedynym w Europie, tak dobrze zachowanym obszarem wydm śródlądowych i zbiorowisk bagiennych. Tworzą one naprzemiennie cztery wyodrębnione pasy.

Rezerwat Przyrody Karpaty jest fragmentem większego kompleksu wydmowego. Charakteryzuje go wyraźnie wykształcony grzbiet przechodzący na granicy pasa bagien. Jego powierzchnia to ponad 31 ha, a porastany jest głównie przez dęby i sosny.

Rezerwat Przyrody Zamczysko jest starszy niż Park Narodowy - powołany został w 1924 roku. Obejmuje obszar 5 ha, które porastają głównie liściaste drzewa - grad, dąb i olsza czarna. Na jego terenie znajduje się cylindryczny pagórek i dwa ziemne wały - pozostałości wszesnośredniowiecznego grodu. Podobno miejscowa ludność nie zapuszcza się na te tereny, ponieważ nawet najwytrawniejsi puszczanie tracą tam orientację w terenie i ciężko im odnaleźć powrotną drogę. Ile w tym prawdy - trudno mi powiedzieć. Ja podczas wycieczki nie naruszyłem granic rezerwatu :)

Rezerwat Przyrody Rotoka powstał na dziesięć lat przed Parkiem Narodowym - w 1949 roku. Na jego terenie ochroną objęte jest stanowisko wiśni kwaśnej. Zajmuje obszar 9 ha. 


Żródła:
1. Rezerwaty przyrody - Kampinoski Park Narodowy, http://www.kampinoska.waw.pl/rezerwatyprzyrodyKPN/index.html
2. Rezerwat Zamczysko przy Kampinosie, http://detektorysci.pl/zdjecia-z-mazowsza/rezerwat-zamczysko-przy-kampinosie/
3. Ignoranci w Kampinosie, http://wyborcza.pl/1,75400,14000634,Ignoranci_w_Kampinosie.html?disableRedirects=true
4. Kampinoski PArk Narodowy - Informacje Ogólne, https://www.kampinoski-pn.gov.pl/informacje-ogolne

Komentarze